Novinky v náhradním plnění (2025)

S novým rokem přicházejí změny v legislativě náhradního plnění, které budou mít dopad na všechny zaměstnavatele působící na chráněném trhu práce. Tyto změny mají za cíl zlepšit spravedlivější rozdělování dotací, eliminovat jejich zneužívání a motivovat zaměstnavatele k větší integraci osob se zdravotním postižením (OZP). Přečtěte si o klíčových změnách a jejich dopadech, které přináší novela Zákona o zaměstnanosti:

    1. Omezení dotací na provozní zaměstnance

Zásadní změna (§ 78, bod 5) stanovuje maximální hranici příspěvku na platy provozních zaměstnanců na 80 % z celkové výše poskytnuté dotace na plat OZP (osoby se zdravotním postižením).

Cílem je omezit vykazování nepřiměřeně vysokých odměn pro provozní asistenty, kteří mají na starost OZP pracovníky. Zároveň se tím má zabránit zneužívání dotací.

Tento krok může mít pozitivní dopad především na menší zaměstnavatele, pro které se podmínky mohou stát spravedlivějšími. Konkrétní dopady však zatím nelze přesně odhadnout.

    1. Zamezení výpomoci v rámci skupiny

Nově je zakázáno (§ 81, bod 2), aby zaměstnavatel na chráněném trhu práce nakupoval produkty nebo využíval služby od osob spojených – tedy například od dceřiné nebo sesterské společnosti.

Tato změna má zabránit případům, kdy firmy využívaly chráněné dílny v rámci vlastní skupiny k optimalizaci daňové povinnosti. Bohužel však může mít fatální dopad na menší zaměstnavatele, kteří byli za tímto účelem zřízeni.

    1. Snížení objemu náhradního plnění na polovinu

Nová úprava snižuje na polovinu maximální objem výrobků a služeb, které zaměstnavatelé na chráněném trhu práce mohou v kalendářním roce poskytnout (§ 81, bod 3). Nově mohou zaměstnavatelé na chráněném trhu práce nabízet produkty a služby do maximálního limit 14násobku průměrné mzdy za každého přepočteného zaměstnance se zdravotním postižením.

Toto snížení může vést k menšímu objemu náhradního plnění pro firmy, které OZP nezaměstnávají. Přesto by dopad neměl být fatální, protože plnění na trhu se dosud zdaleka nevyčerpávalo v plném rozsahu. Na druhé straně to ale může negativně ovlivnit životaschopnost některých menších zaměstnavatelů na chráněném trhu práce.

    1. Progresivní daň

Nový systém progresivní daně stanovuje, že čím více OZP zaměstnavatel zaměstnává, tím nižší odvody do státní kasy platí  (viz § 82, bod 1).

Nové podmínky jsou následující:

    • 3,5násobek průměrného platu, pokud zaměstnavatel nezaměstnává žádné OZP;
    • 2násobek průměrného platu, pokud zaměstnavatel zaměstnává alespoň 1 % OZP;
    • 1násobek průměrného platu, pokud zaměstnavatel zaměstnává alespoň 3 % OZP.

Toto opatření nahrazuje dosavadní systém, který stanovoval 2,5násobek za každého „chybějícího“ OZP plošně. Nový systém více motivuje zaměstnavatele k vyššímu podílu OZP zaměstnanců.

 

Dopad změn na zaměstnavatele

Změny v legislativě přinášejí jak výhody, tak rizika. Zatímco některá opatření mohou pomoci spravedlivějšímu rozdělení dotací a zamezit jejich zneužívání, jiná mohou negativně zasáhnout menší zaměstnavatele, kteří na chráněném trhu práce působí. Klíčové bude sledovat, jak se změny projeví v praxi a přizpůsobit se novým podmínkám co nejefektivněji.

OPTIMIA je tu pro vás!

Chcete mít jistotu, že vaše firma splní veškeré zákonné požadavky? Rezervujte si náhradní plnění pro rok 2025 jednoduše u nás. Zdarma provedeme analýzu vašich potřeb a zajistíme rezervaci potřebného objemu, abyste splnili všechny zákonné požadavky včas a bez starostí.